Good practice en stappenplan gastvrijheid

Met gastvrijheid kan het aantal agressie- en geweldsincidenten in de sector zorg en welzijn worden teruggedrongen. De gastvrije, geweldloze basisberoepshouding versterkt communicatieve en sociale vaardigheden en voorkomt agressie op de werkvloer. Gastvrijheid kan het verschil maken tussen tevreden cliënten en zeer tevreden, loyale cliënten. Gastvrijheid is de kunst om mensen een welkom gevoel te geven, medewerkers hebben een hogere werktevredenheid en meer basiscompetenties op het gebied van communicatie en sociale vaardigheden om agressie en geweld op de werkvloer te voorkomen.

De voordelen van gastvrijheid in uw organisatie zijn:
- Cliënten zijn zeer tevreden en loyaal, hebben minder klachten en zijn positieve ambassadeurs (mond-tot-mond en op sociale media).
- Medewerkers werken met passie en plezier en hebben meer basiscompetenties om agressie en geweld op de werkvloer te voorkomen. Ze hebben een laag ziekteverzuim, hoge tevredenheid en veel loyaliteit.
- De organisatie heeft zelfstandige teams met excellente, gastvrije en dienende leiders, die een hoge productie maken.

Om organisaties te helpen bij de ontwikkeling van gastvrijheidsbeleid zijn een good practice en stappenplan gastvrijheid ontwikkeld.
Good practice Gastvrij Contact
Stappenplan en toolkit voor invoeren gastvrijheid
Stappenplan en toolkit voor uitvoeren project Gastvrij Contact


Meer informatie

Bent u geïnteresseerd in aanvullende documenten, zoals de tools? Stuur een e-mail naar Maria Perini, projectmedewerker.